Családi extra: Villámgyors somlói galuska
2017. augusztus 09. írta: Klarissza24

Családi extra: Villámgyors somlói galuska

A krémes csoda!


Ahogyan mi szeretjük... :)


Elnevezéséhez több legenda fűződik, az egyik szerint a fóti Somlyó dombról kapta a nevét, egy másik szerint az édességet megalkotó cukrász felesége volt somlói lány, ezért innen ered. A somlói galuskát az 1950-es évek végén a Gundel étterem akkori főpincére, Gollerits Károly találta ki, majd Szőcs József Béla cukrászmester alkotta meg, melyet az 1958-as világkiállításon mutattak be, mely óriási sikert aratott. Idehaza, pedig a mai napig örök kedvenc.

Bár az én somlói galuska receptemben, nincsen háromféle piskóta, mint az eredeti receptben, de nagyon egyszerűen oldottam meg, cserébe gyors, egyszerű és nagyon finom somlói galuskát varázsolhatunk a családi asztalra, vagy akár vendégeinknek, kiváló kerti partira is.


Somlói galuska recept gluténmentes

Hozzávalók:
8 db tojás – (ebből 6 db egész tojás és 2 db tojássárgája szükséges)
200 g cukor
150 g Alfa-Mix gluténmentes lisztkeverék itt – az Aldiban is kapható
50 g Nagykun rizsliszt én ezt használom itt – a Sparban is kapható
(aki nem gluténérzékeny, az használhat Bio tönkölybúza fehérlisztet)
egy csipet *Himalája só
½ csomag sütőpor
55 g vaj felolvasztva
3 ek Holland natúr kakaópor
Csokoládés és vaníliás krém:
1 csomag vaníliás pudingpor - gluténmentesen itt
1 csomag csokoládés pudingpor - gluténmentesen itt 
500-500 ml tej
6 ek cukor
200 ml tejszín
1 tábla „Moser Roth” 70%-os gluténmentes étcsokoládé
2 tk rumaroma
5-10 dkg mazsola - (aki szereti) – de elhagyható, ha nem szeretjük
Tetejére:
1 csomag tejszín és habszifon vagy 1 csomag tejszín és 1 csomag habfixáló
mandulapehely vagy dió (aki nem allergiás rá)


Somlói galuska recept elkészítése:
Melegítsük elő a sütőt 180 fokra. Olvasszuk fel a vajat egy kis lábosba, és hagyjuk kihűlni, lehet egy tálkába is tenni és a mikroba felolvasztani.

Egy tálba üssük bele a 6 db egész tojást, és a 2 db tojássárgáját. (A fehérjét tegyük el a hűtőbe, jól lesz akár habcsóknak is.) Majd adjuk hozzá a cukrot és keverjük habosra egy robotgép segítségével. 
Kb. 3*-ára kell felverni, és olyan szép halványsárga lesz a színe.

Majd a kétféle lisztet, sütőport, sót, szitáljuk át, vegyünk ki belőle 3 evőkanálnyit és tegyük félre, majd a többi lisztet, adjuk hozzá a tojásos keverékhez, és jól keverjük el a robotgép segítségével.

Ha elkészültünk, akkor vegyük ketté a tészta massza mennyiségét. Vagy szemmértékkel dolgozunk, vagy, ahogy én csináltam, beleöntöttem egy mérőpohárba és szó szerint elfeleztem a mennyiséget, majd töltsük két külön tálba.

Az egyikhez adjuk, hozzá az előzőleg kivet 3 ek-nyi lisztet, keverjük el. A másik masszához adjunk hozzá 3 ek-nyi natúr kakaóport, majd ezt is keverjük el a robotgép segítségével.

Ezután a kihűlt olvasztott vajat is felezzük el és adjuk egyenként a kakaós illetve a tojásos piskóta masszához és egy fakanál segítségével óvatosan keverjük el.


Ezt követően egy sütőpapírral kibélelt tepsibe öntsük bele a masszát. Én lusta voltam, és meleg is volt, így nem kétszerre sütöttem, hanem egyszerre. Melyet úgy oldottam meg, hogy a tepsi közepébe hajtogattam egy sütőpapírt, elválasztónak, tehát elfeleztem a tepsit.  Egyik oldalába a tojásos piskóta masszát, a másik oldalába a kakaós piskóta masszát öntöttem.


Majd ütögessük a konyhapulthoz óvatosan a tepsit, így jobban elegyengetődik a tészta, és vegyük ki a sütőpapíros elválasztót a közepéről. Tegyük az előmelegített sütőbe és 20-25 perc alatt süssük készre. Nekem a gázsütőmön 20 perc kellett. Végezzünk azért tűpróbát, hogy tutira megsült-e 20 percnél, ha nem ragad rá a tészta, akkor jó.
De persze külön is süthetjük először a tojásos piskóta masszát, és utána a kakaós piskóta masszát.


Amíg sül a piskótánk, addig készítsük el a vaníliás és csokoládés krémet: Egy kisebb fazékba tegyük bele a vaníliás pudingot, öntsük fel kevés tejjel, jól keverjük el, majd a többi tejjel (összesen 500 ml tej szükséges) hígítsuk, és főzzük sűrűre. Majd vegyük le a tűzről és adjunk hozzá két evőkanál cukrot és 100 ml tejszínt, jól keverjük el, és hagyjuk kihűlni.
A csokoládés krémet is a fentiek alapján készítsük el, annyi különbséggel, hogy ha már kész a pudingunk, itt 4 e cukorral ízesítsük, és tördeljük bele az egy tábla étcsokoládét, és jól keverjük el, majd itt is 100 ml tejszínnel hígítsuk, és adjunk hozzá a 2 tk rumaromát.
(Mivel a lányom utálja a mazsolát, a dióra allergiás, így én ezt mellőztem, és ilyenkor tettem bele a rumaromát a csokoládé krémhez.) Ha szeretitek a mazsolát, akkor egy kis rumaroma (50 ml) és víz (1 dl) keverékébe áztassátok bele, és majd ezt szórjátok a kész somlói galuskára.

A tejszínhabot verjük fel egy habfixálóval és robotgép segítségével vagy habszifonba téve a tejszínt, készítsünk tejszínhabot, persze ilyenkor nem szükséges a habfixáló.

Az elkészült és megsült piskótát, hagyjuk kihűlni, majd gyorsba vágjuk kisebb kockára, tegyük egy tálkába, locsoljuk meg az egyik felét vaníliás krémmel, a másik felét csokoládés krémmel. Tegyünk rá tejszínhabot és szórjuk meg mandulapehellyel, vagy apróra vágott dióval, és kínáljuk a családunknak, vendégünknek. Ez a gyors verzió. :)


De úgy is összeállíthatjuk, hogy kettévágjuk a piskótát, egy magasabb falú edénybe, pld. jénaiba tesszük az egyik lapot, megkenjük a vaníliás krémmel, megszórjuk mandulapehellyel, vagy dióval és mazsolával, rátesszük a piskótatészta másik lapját, ezt megkenjük csokoládé krémmel, megszórjuk mandulapehellyel, vagy dióval és mazsolával.  Tegyük be a hűtőbe egy 15-30 percre, majd kockára vágva, vagy egy fagylaltos kanállal kiszedve, somlói galuska gombócokat tálaljunk, melyet tejszínhabbal díszítünk és megszórunk mandulapehellyel vagy dióval. Kinek, melyik verzió tetszik. Megmondom őszintén én szoktam így is, és úgy is készíteni, ha gyorsan akarom enni, akkor a gyors verziót készítem, csak kockára vágom a piskótát, ha vendégeknek készül, előző nap készítem el, akkor ezt  a fagylaltos kanalas verziót :) szoktam elkészíteni.

 

Ha tetszett a recept, kérlek, oszd meg másokkal is, hisz az egészség mindenkié… Köszönöm

 

További receptekért, tippekért, érdekességekért csatlakozz a facebook oldalamhoz:
https://www.facebook.com/mediterranetelek.klarissza

 

Jó étvágyat és jó egészséget!
Klarissza

 

 

süti beállítások módosítása